Primer de tot es marca el
camí per on passarà el feix de llum. S’agafen els rails i es disposen en línia
recta sobre la placa. Com que aquestes plaques de treball no tenen gran
longitud se’n van necessitar dues i calia alinear-les correctament (Figura 23).
Figura 23: fixació dels rails a la placa de treball.
Després
es va agafar la font de llum i per col·locar-la ha calgut muntar una barra
cilíndrica de metall al costat i posar-hi unes peces de subjecció. A
continuació s’ha fet una peça conjunta amb el diafragma, una vareta metàl·lica i
una base que permet ajustar l’altura. Aleshores es van introduir aquestes peces
pel rail i es va pujar el diafragma fins a l’alçada de l’origen de la llum
(Figura 24). Per últim, es va fer l’obertura del diafragma el més petit
possible per tenir una font puntual.
Figura 24: col·locació de la font de llum i del diafragma.
Seguidament
es va col·locar la primera de les dues lents. S’introdueix al rail i es posa a
una distància prudencial del diafragma (Figura 25).
Figura 25: col·locació de la primera lent.
Però
perquè la imatge es pugui formar de manera òptima cal que tots els elements
estiguin al focus. Per això cal anar movent la lent pel carril (Figura 26) fins
que estigui al lloc adient.
Figura 26: vídeo del moviment de les peces pel rail. Això permet posar l'element al focus.
Per
saber que està al focus cal situar un paper al davant de la lent i fer unes
marques a la part superior i inferior del cercle que es forma. Si la lent no
està al seu lloc a mesura que allunyem el paper, la imatge es farà més gran o més
petita i, en cap dels dos casos, coincidirà amb les marques establertes. Movent
una mica la lent pel rail es va ajustant fins que, al final, el cercle de llum
es manté constant en la mesura del seu diàmetre (Figura 27).
Figura 27: col·locació de la lent al focus mitjançant el cercle de llum constant.
La
segona lent també consta de diferents parts per poder ser ajustada. Inicialment
es va agafar una distància d’uns 50cm que es va anar variant per tal d’observar
el possible canvi del resultat (Figura 28).
Figura 28: posicionament de la segona lent.
Després
cal col·locar la ganiveta, un element imprescindible, al focus de la segona
lent. Per saber on es troba aquest punt F cal moure la ganiveta fins
col·locar-la just on el punt de llum es fa més petit. Per veure-ho clar amb un paper
en blanc s’ha buscat quan el punt es fa més petit (Figura 29).
Figura 29: col·locació de la segona lent al focus mitjançant el punt de llum.
Després
s’ha desplaçat la ganiveta fins al lloc adient i la s’ha pujat de tal manera
que toqui una mica el feix de llum (Figura 30).
Figura 30: pujada de la ganiveta fins l'alçada del feix de llum.
Finalment
només cal posar la càmera al darrera de tot i moure-la de manera horitzontal
perquè capti tot el radi de la imatge i estigui centrat (Figura 31).
Figura 31: col·locació de la càmera al final del dispositiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario